torsdag 4 april 2013

Smörgåstårta - lchf

Ber om ursäkt för dålig uppdatering på bloggen. Men det tar tid jag just nu inte vill lägga ner på just det och Instagram är så smidigt och enkelt. Där finns jag på @majengrahn.

Här kommer i alla fall en helt underbar smörgåstårta som är lchf från början till slut! Måtten på rörorna är lite "på känn" tills konsistensen blir bra, så prova er fram.






 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Botten kommer från bloggen Fröken Nilssons kök.

1 dl mandelmjöl
½ dl bakepro (jag tog  ½ dl extra mandelmjöl då jag inte har detta hemma)
1½ tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
salt
3 vispade ägg
60 gram cream cheese
1 dl creme fraiche

Blanda de torra ingredienserna för sig och resten för sig.
När äggsmeten är jämn i med mjölen och blanda väl.
Bred ut på ett bakplåtspapper med storlek ca 25*35 cm
Grädda i 10 minuter 175 grader
Låt svalna innan du delar i bitar beroende på hur stor tårta du vill göra.
 
Jag gjorde två bottnar och delade i mitten. Tre lager röror behövs då.
 
Röra 1:
 
2 burkar tonfisk
1-2 hackade rödlökar
creme fraiche
majonnäs
salt
svartpeppar
rivet citronskal
 
Röra 2:
 
Rökt, hackad skinka, ca 250 g
1 purjolök, hackad
fransk senap
salt
svartpeppar
 
Röra 3:
 
4 hackade, hårdkokta ägg
rumsvamt smör
salt
svartpeppar
 
Täck tårtan med majonnäs och garnera efter smak. Jag tog ost runt om, skinka, ägg, räkor, citron, gurka och dill på.
 
Otroligt god och väl värd arbetet!
 
 
 
 


2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag måste också göra en lchf-smörgåstårta nån gång! Din låter så god! Och ser väldigt smarrig ut!
Kram kram
//Lana

Unknown sa...

mmmm gott!!